PITCHING, CZYLI KRÓTKO O IDEI NA SPRZEDAŻ

Pitch jest to rodzaj prezentacji, przedstawiającej idee filmu lub programu telewizyjnego w celu zainteresowania potencjalnych inwestorów mogących dofinansować projekt. Innymi słowy pitching jest formą sprzedaży idei audio-wizualnej. Inwestorami są najczęściej firmy produkcyjne, nadawcy telewizyjni i dystrybutorzy filmowi. Osobami pitchującymi swoje projekty są najczęściej reżyserzy, scenopisarze i producenci.

W gwoli wyjaśnienia, słowo Pitch pochodzi z języka angielskiego i na stałe już przylgnęło do przemysłu filmowego, jako sposób przedstawiania swoich idei filmowych.

Nawiązując do książki pt. Przygotuje się do Pitchingu (Prepare yourself for The Pitch) E. Quinn i J. Counihan. “Pitching to próba przekonania ludzi do swojego projektu filmowego, zanim on stanie się rzeczywistością”. Autorzy książki, podkreślają jednak, że dla niektórych ludzi decydujących o pieniądzach na twój projekt film jest sztuką, dla innych to czysty biznes, stąd zawsze dobrze jest się merytorycznie przygotować to tego typu spotkań.

Sam temat pitchingu nadaje się na odrębny wątek. Tutaj chciałem tylko wyjaśnić to pojęcie ponieważ dotyczy ono jednej z najważniejszych spraw podczas pracy nad projektem filmowym z myślą o telewizji i nie tylko. Podczas najwcześniejszej fazy pracy nad projektem czyli tzw. dewelopmentem należy zadać sobie najważniejsze pytania, które pomogą zdecydować o kształcie całej idei. Poniżej znajdziesz punkty, które pomogą Ci lepiej przygotować projekt do pitchingu:

• Jaką historię chcesz opowiedzieć?
• Myśl obrazem. Jak twoja historia będzie się prezentowała na ekranie.
• Kto chciałby to obejrzeć? ( Myśl o tym, kto jest Twoim głównym widzem).
• Co wyróżnia Twoją ideę?
• Czy idea, którą chcesz przedstawić naprawdę Cię interesuję?
• Czy Twój projekt jest możliwy do zrealizowania jako film czy program telewizyjny?
• Czy historię, którą chcesz stworzyć, wpisuje się w styl wybranej telewizji?
• Kto jest głównym charakterem w historii, którego chcesz eksplorować?
• Czy Twoja idea jest wystarczająco duża by wypełnić wymagania audycji telewizyjnej?
• Jakie najważniejsze warunki muszą być spełnione aby Twoja historia mogła powstać (lokalizacja, obsada itp.)
• Bądź ambitny w swoim podejściu do idei, ale jednocześnie stąpaj twardo po ziemi. Czasem najbardziej ambitne projekty rozpadają się w zetknięciu z rzeczywistością.
• Czy Twoja idea jest oryginalna na tle tego co już było w telewizji?
• Myśl o swoim pomyśle w odniesieniu do tego co już widziałeś w telewizji i jak mógłbyś to ulepszyć. Na tej podstawie próbuj przewidzieć co może się podobać decydentom.
• Kiedy myślisz o pomyśle i szukasz informacji staraj się weryfikować jak najdokładniej wszystkie fakty, które znajdujesz. Mam tu przede wszystkim na uwadze internet (wierz mi wikipedia też może się mylić…)
• Cały czas bądź gotowy na to, że Twoja idea może się rozwijać i ewoluować w innym kierunku niż na początku zakładałeś.
• Bądź krytyczny wobec swoich pomysłów jednak miej pozytywne nastawienie.
• Staraj się przez cały czas myśleć o swojej tożsamości, kim jesteś i czy przypadkiem nie robisz czegoś z czym nie mógłbyś się później identyfikować.
• Nie ograniczaj się w swoich pomysłach. Próbuj nowych rzeczy, nawet jeśli nie czujesz się z nimi komfortowo.
• Myśl kreatywnie, nietuzinkowo. Staraj się unikać rzeczy oczywistych.
• Myśl o różnorodności. Niczego i nikogo nie wykluczaj.
• Jeśli to konieczne, szukaj pomocy na forach, stronach, grupach, wśród znajomych itd.
• Zapisuj wszystko najlepiej w notatkach reżyserskich.

W Polsce, na większości festiwali filmowych odbywają się sesje pitchingowe, więc jak masz gotowy projekt, możesz spróbować swoich sił przed większą, niż twoi znajomi widownią, kolejna alternatywą jest organizowana raz do roku w Warszawie Script Fiesta, która również organizuje sesje Pitchingowe.