SHOWREEL CZYLI FILMOWE PORTFOLIO

Wracam po świątecznych wojażah po Polsce i odrazu zabieram się za pisanie. Na dobry początek 2018 roku temat showreelu. Showreel lub inaczej demoreel jest to kompilacja najlepszych ujęć z dorobku filmowca. Jest to swego rodzaju portfolio w formie krótkiego montażu. Służy do promowania umiejętności i wiedzy twórcy. Jest niezbędny podczas składania wniosków o dofinansowania do projektów, a także kiedy np. jako operator do prezentowania swoich umiejętności zleceniodawcom. Poniżej przedstawiam kilka przydatnych wskazówek jak przygotować showreel.

 

Najlepszy materiał na początek – osoby oglądające showreele z gruntu nie mają czasu i tylko szukają pretekstu, by jak najszybciej wyłączyć lub przewinąć Twój film. Dlatego ważnej jest, aby najmocniejsze ujęcia były na samym początku. Dobry początek ma przede wszystkim wzbudzić zainteresowanie i przykuć do ekranu.

Wycinaj bez litości – zachowaj zimną krew podczas doboru materiału, który chcesz pokazać. To musi być Twój najlepszy materiał i jeśli masz zbyt emocjonalny stosunek do jakiegoś ujęcia to może to wpłynąć na postrzeganie go jako tego najlepszego, chociaż w rzeczywistości wcale nie musi tak być. Dlatego “cyk Walenty na bok sentymenty”. Na bok emocje, liczą się Twoje umiejętności i wiedza.

Krótko i zwięźle – showreel musi być krótki i zwięzły. Zazwyczaj od 1.30 do 2 minut to taki optymalny czas. Im krótszy tym lepszy. Wiem jak trudno jest układać montaż do showreela mając tak krótką linię czasu, a w zanadrzu sporo ujęć, które chciałoby się pokazać. Niestety trzeba być bardzo selektywnym i szczerym z samym sobą ponieważ ludzie, którzy oglądają showreel szukają zazwyczaj konkretnych rzeczy i im dłuższy film tym stają się bardziej niecierpliwi. Osoby takie często mają bardzo dużo takich filmów do obejrzenia w ciągu dnia. Oczywiście można robić dłuższe np. 3 do 5 minut jednak powinieneś mieć pewność, że taki montaż trafi do osób, które zechcą poświęcić czas na tak długi film.

Dobry początek i dobre zakończenie – Dobrze jest zacząć z najlepszym ujęciem, aby wywołać pozytywne wrażenie i przykuć uwagę. Równie dobrze jest zwrócić uwagę na zakończenie. Istnieje tendencja, że tworzymy od najlepszych do najgorszych z tym ostatnim, który jest już prawie jak wypełniacz. Robi się z tego taka równia pochyła. Trzeba jednak pamiętać, że odbiorca zapamiętuje najczęściej to co jest na początku i to co jest na końcu ponieważ jedno zmusza go do zwrócenia uwagi, a ostatnie ujęcie najbardziej zapada w pamięć.

Showreel pod konkretną rolę – jeśli jesteś operatorem to Twoje ujęcia powinny to odzwierciedlać. Każdy materiał musi być dobrany tak by nie powodował dezorientacji u oglądającego z jakim specjalistą ma do czynienia. Inaczej będzie wyglądał showreel operatora, a inaczej aktora czy reżysera.

Showreel pod konkretnego klienta – jeśli na przykład jesteś operatorem filmów przyrodniczych, ale tak jak ja robisz również produkcje komercyjne i nie związane z przyrodą to taki showreel powinien być oddzielną formą. Jeśli szukasz zleceń komercyjnych, to tylko takie projekty powinny znaleźć się w tym shoreelu.

Zwróć uwagę komu wysyłasz showreel – jeśli wysyłasz showreel pod konkretną pracę, pamiętaj aby odrobić zadanie domowe i dowiedzieć się, kim jest osoba, do której wysyłasz film. Jaki rodzaj filmów lubi, jak pracuje i czym zajmuje się najczęściej. Postaraj się dowiedzieć wszystkich tych rzeczy, które mogą pomóc Ci w stworzeniu showreelu pod konkretny gust danej osoby.

Muzyka – staraj się dobierać muzykę nie związaną ze swoim gustem. Jeśli Ty lubisz jakiś rodzaj muzyki to nie znaczy, że osoba oglądająca będzie podzielała Twój smak muzyczny. Może to spowodować, że oglądający nawet nie zechce dotrwać do końca filmu tylko ze względu na muzykę. Zwróć uwagę na dobór muzyki pod względem rozłożenia w czasie. Dynamiki, barwy i melodii. Staraj się unikać znanych utworów ponieważ to dość amatorskie podejście. Często ludzie oglądający showreele wyłączają dźwięk i wtedy bazują tylko na samym montażu. Dlatego dobrze jest tworzyć montaż w oparciu o następujące po sobie sekwencje ujęć, a nie bazować na muzyce i jej rytmie.

Jakość wideo – jeśli umieszczasz wideo ze swoim showreelem np. na vimeo lub youtube to zawsze miej na uwadze wymagania tych platform. Dzięki temu unikniesz zbyt długiego ładowania się filmu na stronie lub co gorsza zacinania podczas oglądania. Najlepiej jest wyeksportować tzw. Master File, który będzie plikiem źródłowym o najlepszej jakości, a kolejne wersje tworzyć pod konkretne media. Nie zapomnij o DVD, które w dalszym ciągu jest jeszcze w użyciu i może się przydać.

Nie zapomnij się podpisać – na koniec showreelu bezwzględnie muszą być Twoje dane kontaktowe. Najlepiej imięm, nazwisko, nr. telefonu, email i strona jeśli takową posiadasz. Jest to bardzo ważne ponieważ showreel to Ty i to do Ciebie ma zgłosić się osoba zainteresowana Twoją pracą i umiejętnościami. Plansza z danymi o Tobie jest wezwaniem do działania.

Showreel to nie wszystko – jeśli szukasz pracy np. jako operator pamiętaj, że showreel to tylko jeden z wielu elementów składających się na Twój profil specjalisty. Przyłóż się do dobrego CV, listu motywacyjnego. Zrób wizytówki, dobre zdjęcie profilowe i zawrzyj to wszystko na swojej stronie internetowej, do której każdy będzie mógł się odnieść.

Na koniec dodam tylko, że showreel to nigdy niedokończone dzieło. Zawsze będziemy do niego powracać by dodać nowe ujęcia lub podmienić stare, które już nie odzwierciedlają naszego warsztatu filmowego.

Zapraszam do komentowania i wszystkiego dobrego w nowym roku! NIECH CI SIĘ DARZY!

Poniżej jako przykłady przedstawiam moje własne dwa showreele. Jeden przyrodniczy drugi komercyjny.